Op deze pagina vind je een overzicht van de vragen die we vaak krijgen. Over EDR Incasso, EDR Informatie en over de manier waarop EDR de privacy waarborgt van de (persoons)gegevens die wij verwerken.
EDR Incasso
EDR Informatie
Algemene Verordening Gegevensbescherming en hoe EDR uw privacy waarborgt
Veelgestelde vragen over EDR Incasso
EDR Incasso is de handelsnaam van DRA Debt Recovery Agency B.V.
EDR Incasso is geen standaard incassobureau. EDR heeft zich gespecialiseerd in vorderingen die al eerder behandeld zijn, door een incassobureau of deurwaarderskantoor, maar nog steeds (deels) onbetaald zijn. Dit kunnen dus openstaande vorderingen zijn van jaren terug. Wij noemen deze incassodienst daarom herincasso. Ondanks dat EDR gespecialiseerd is in herincasso, behandelen wij ook vorderingen waarvan de betalingstermijn recentelijk is verstreken.
EDR Incasso is lid van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (www.nvio.nl) en heeft het Incasso Keurmerk wederom behaald op 11 december 2019 met een geldigheid tot 5 januari 2022. (www.incasso-keurmerk.nl)
DRA Debt Recovery Agency B.V. h.o.d.n. EDR Incasso
Loire 180
2491 AL Den Haag
Post:
EDR Incasso
Postbus 97
2260 AB Leidschendam
Email: incasso@edrcs.nl
Telefoonnummer: 070 452 53 55
U kunt ons bereiken op werkdagen tussen 08:30 uur en 17:00 uur.
Vermeld op al uw correspondentie met EDR Incasso het dossiernummer. Dit vindt u bovenaan op de aanmaningsbrief die u van ons heeft ontvangen.
Neemt u telefonisch contact met ons op, houd uw dossiernummer bij de hand.
Vermeld bij uw betaling altijd het dossiernummer. Dit vindt u bovenaan op de aanmaningsbrief die u van ons ontvangen heeft.
Via iDEAL
U kunt betalen via iDEAL. Ga hiervoor naar: https://consumers.edrgroup.nl/ideal/
Heeft u vragen, neemt u dan contact op met de dossierbehandelaar via telefoonnummer 070-452 5355. Houd uw dossiernummer bij de hand.
Overboeking
Deutsche Bank NV
De Entree 99-197
1101 HE AMSTERDAM
The Netherlands
IBAN: NL87DEUT0552590363
BIC/SWIFT: DEUTNL2N
t.n.v. St. Derdengelden DRA Debt Recovery Agency
(onder vermelding van uw dossiernummer)
Indien nodig:
BTW: NL810489089B22
Betaling bij GWK Travelex
Bij alle GWK Travelex-vestigingen in Nederland kunt u contant of met pinpas aan ons betalen. Voor meer informatie en een vestiging bij u in de buurt, ga naar www.gwktravelex.nl.
Voor meer informatie over het doen van een betaling kunt u ook contact met ons opnemen:
Telefoon: 070-452 5355
E-mail: incasso@edrcs.nl
Uw dossierbehandelaar zal uw vragen naar het dossiernummer. U vindt het dossiernummer bovenaan op de aanmaningsbrief die u van ons heeft ontvangen.
De buitengerechtelijke kosten voor bedrijfsmatige vorderingen zijn gebaseerd op de algemene voorwaarden van de opdrachtgever. Indien deze niet zijn vastgelegd in de algemene voorwaarden dan berekent EDR de incassokosten op dezelfde wijze als voor particuliere vorderingen.
U kunt deze kopieën onder vermelding van uw dossiernummer sturen naar: incasso@edrcs.nl
of per post naar:
EDR Incasso
Postbus 97
2260 AB Leidschendam
U kunt dit sturen onder vermelding van uw dossiernummer naar:
Email: incasso@edrcs.nl
of per Post:
EDR Incasso
Postbus 97
2260 AB Leidschendam
U kunt uw bewijsstukken onder vermelding van uw dossiernummer sturen naar:
Email: incasso@edrcs.nl
of per Post:
EDR Incasso
Postbus 97
2260 AB Leidschendam
Klik hier voor onze klachtenregeling.
Veelgestelde vragen over EDR Informatie
EDR Informatie is een kredietinformatiebureau en richt zich op het geven van inzicht in en adviezen over het betaalgedrag en de kredietwaardigheid van consumenten, bedrijven en bestuurders aan onze opdrachtgevers.
EDR beheert en onderhoudt een databank met positieve en negatieve betalingservaringen. Op basis van deze gegevens en koppelingen met diverse openbare bronnen is EDR in staat scoringsmodellen te vervaardigen waarmee o.a. geautomatiseerde toetsingen kunnen worden geleverd aan onze klanten. Bedrijven gebruiken deze informatie om te bepalen of zij iemand als klant willen aannemen en/of tegen welke condities zoals misschien een borg. Deze beslissing maken bedrijven uiteindelijk zelf. Het advies van EDR kan onderdeel uitmaken van de besluitvorming van het bedrijf.
Wanneer u geen klant kunt worden of een borg moet betalen, kan een bedrijf u doorverwijzen naar EDR voor meer informatie.
Voor meer informatie over hoe de kredietscore tot stand komt, zie Veelgestelde vragen over de AVG en hoe EDR uw privacy waarborgt
EDR Informatie
Loire 180
2491 AL Den Haag
Postadres:
EDR Informatie
Postbus 97
2260 AB Leidschendam
E-mail: teaminformatie@edrcs.nl
Telefoonnummer: 070 452 5310
-
- EDR heeft van een opdrachtgever het verzoek gekregen het acceptatietraject te verzorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aanvraag voor een private lease auto.
- EDR heeft van een opdrachtgever het verzoek gekregen om informatie te verzamelen over uw kredietwaardigheid. Bijvoorbeeld omdat u bij een van onze opdrachtgevers klant wilt worden.
- U heeft bij een van onze opdrachtgevers een of meer openstaande vorderingen. Onze opdrachtgever wil in dat geval onderzoeken in hoeverre u in staat bent om uw verplichtingen alsnog na te komen.
- Indien het in eerste instantie voor ons niet mogelijk was om in contact te komen met de juiste personen, is EDR gerechtigd om contact op te nemen met derden: buren, naamgenoten en dergelijke. Het kan dus zo zijn dat u bent gebeld, terwijl u niet de persoon bent naar wie wij op zoek zijn. In dat geval informeert onze medewerker u hierover.
Bij vragen kunt u contact met ons opnemen via 070 452 5310. EDR is telefonisch bereikbaar van maandag tot vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur. U zult worden gevraagd naar het dossiernummer. Dit vindt u op de brief die u van ons heeft ontvangen. Om uw identiteit te verifieren zal u worden gevraagd naar uw dossiernummer, naam, geboortedatum en mogelijk ook de laatste 3 cijfers van uw bankrekeningnummer.
In dit geval kunt u om inzage verzoeken in de persoonsgegevens die wij van u verwerken.
Voor meer informatie over inzage in de gegevens die wij over u verwerken, klik hier.
Voor meer informatie over inzage in de gegevens die wij over u verwerken, klik hier.
Klik hier voor onze klachtenregeling.
Veelgestelde vragen over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en hoe EDR uw privacy waarborgt
In de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zijn de belangrijkste regels voor de omgang met persoonsgegevens in Nederland vastgelegd. Deze wetgeving is ook van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens door EDR. Het is belangrijk dat iedereen begrijpt waarom wij persoonsgegevens verwerken en wat uw rechten zijn. Daarom hebben we gebruikte begrippen en veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet.
EDR heeft adequate technische en organisatorische maatregelen getroffen om de verwerking en bescherming van persoonsgegevens conform de vereisten van de AVG te waarborgen.
In ons Privacy Statement leggen wij uit hoe wij uw gegevens verzamelen, waarvoor wij ze gebruiken en hoe wij omgaan met uw gegevens en uw privacy.
Op de pagina uw privacyrechten vindt u informatie hoe u een verzoek kunt indienen om de gegevens die wij van u verwerken in te zien, te wijzigen of te verwijderen, of bezwaar aan te tekenen tegen de verwerking.
Wij hebben geprobeerd u zo compleet mogelijk te informeren en uw vragen te beantwoorden. Mocht u toch nog aanvullende vragen hebben, neemt u dan contact op met de Consumentenhelpdesk via telefoonnummer 070-452 5380.
De verwerking van persoonsgegevens door EDR is gebaseerd op de grondslag “gerechtvaardigd belang” of “uitvoering overeenkomst”.
Wij kunnen onze bedrijfsactiviteiten niet uitvoeren zonder persoonsgegevens te verwerken.
De volgende grondslagen zijn op de verwerking door EDR niet van toepassing:
-
-
- Toestemming;
- Algemeen belang of openbaar gezag;
- Vitaal belang;
- Wettelijke verplichting.
-
Als wij uw persoonsgegevens verwerken, bent u hier door ons of onze opdrachtgever over geïnformeerd.
Wij hebben geprobeerd u zo compleet mogelijk te informeren en uw vragen te beantwoorden. Mocht u toch nog aanvullende vragen hebben, neemt u dan contact op met de Consumentenhelpdesk via telefoonnummer 070-452 5380.
Bij EDR kunt u gratis en op een makkelijke manier inzage krijgen in de persoonlijke gegevens die wij van u verwerken. U kunt hiervoor gebruik maken van het online formulier.
Ja, u kunt uw inzageverzoek ook per post aanvragen bij:
EDR Credit Services
T.a.v. de Consumentenhelpdesk
Postbus 97
2260 AB Leidschendam
Let op: het indienen van uw verzoek via post zal de afhandeling van uw verzoek met enkele dagen verlengen.
In de brief moeten in ieder geval de volgende gegevens staan:
- Ik wil inzage in mijn gegevens die verwerkt worden door EDR Incasso of EDR Informatie
- Voorletter(s)
- Achternaam
- Geboortedatum
- M/V (optioneel)
- Straat/huisnummer/toevoeging
- Postcode/Woonplaats
- Telefoon (optioneel)
- E-mailadres
- Toelichting (optioneel)
Vergeet niet een kopie van uw geldige legitimatiebewijs toe te voegen. Zonder geldig legitimatiebewijs kunnen wij uw aanvraag helaas niet in behandeling nemen.
Op een legitimatiebewijs staan meer gegevens dan strikt noodzakelijk voor de identificatie. Denk hierbij aan uw nationaliteit, uw Burgerservicenummer (BSN), documentnummer, pasfoto en de Machine Readable Zone (MRZ). U wordt dringend verzocht deze gegevens onleesbaar te maken. Door gevoelige informatie af te schermen en de kopie te voorzien van een watermerk verkleint u de kans op identiteitsfraude.
De Rijksoverheid heeft een app (KopieID) ontwikkeld waarmee u op eenvoudige wijze een foto maakt van uw identiteitsbewijs en u gevoelige informatie kunt afschermen door met uw vinger een streep te trekken over het scherm. Daarna vraagt de app voor wie de kopie bedoeld is en waarvoor een kopie nodig is. De app verwerkt deze informatie samen met de datum als watermerk in de kopie. Vervolgens kunt u de kopie direct vanuit de KopieID-app per e-mail versturen. U kunt de app downloaden in de App Store, Play Store of Windows Phone Store.
Telefonische verzoeken tot inzage kunnen dan ook niet in behandeling worden genomen, omdat wij uw identiteit telefonisch niet kunnen verifieren.
Bent u geen Nederlands staatsburger? Stuur dan een kopie van uw geldige verblijfsvergunning mee (voor- en achterkant).
Vraagt u namens iemand anders inzage? Dan hebben wij ook een machtiging nodig van de persoon van wie u de persoonsgegevens wilt inzien.
Op een legitimatiebewijs staan meer gegevens dan strikt noodzakelijk voor de identificatie. Denk hierbij aan uw nationaliteit, uw Burgerservicenummer (BSN), documentnummer, pasfoto en de Machine Readable Zone (MRZ). U wordt dringend verzocht deze gegevens onleesbaar te maken. Door gevoelige informatie af te schermen en de kopie te voorzien van een watermerk verkleint u de kans op identiteitsfraude.
De Rijksoverheid heeft een app (KopieID) ontwikkeld waarmee u op eenvoudige wijze een foto maakt van uw identiteitsbewijs en u gevoelige informatie kunt afschermen door met uw vinger een streep te trekken over het scherm. Daarna vraagt de app voor wie de kopie bedoeld is en waarvoor een kopie nodig is. De app verwerkt deze informatie samen met de datum als watermerk in de kopie. Vervolgens kunt u de kopie direct vanuit de KopieID-app per e-mail versturen. U kunt de app downloaden in de App Store, Play Store of Windows Phone Store.
Als blijkt dat wij gegevens van u verwerken én die gegevens onjuist en/of onvolledig zijn, dan kunt u een verzoek indienen om uw gegevens aan te passen of te verwijderen.
Als u het niet eens bent met het door EDR afgegeven (negatieve) advies aan een opdrachtgever, dan hebben wij de volgende aanvullende documenten van u nodig om te kunnen beoordelen of in uw specifieke situatie voldoende reden is om het advies te wijzigen.
- Bewijs van uw huidige inkomen (een kopie van een recente loonstrook/uitkeringsspecificatie of, als u zelfstandig actief bent, een uittreksel van het handelsregister van de Kamer van Koophandel van uw onderneming tezamen met een recent bankafschrift van uw bedrijf);
- Een kopie van een recent bankafschrift waarop uw inkomen is vermeld.
Met deze informatie kunnen wij nagaan of u over een vaste bron van inkomsten beschikt, of het inkomen op uw eigen rekening wordt gestort, of u een (vast) dienstverband heeft, om de hoogte van uw inkomsten vast te stellen en/of om na te gaan of er geen beslag op uw inkomsten rust.
U heeft een verzoek tot wijziging van uw gegevens ingediend. Er zijn twee mogelijke uitkomsten:
- Uw gegevens worden aangepast
Indien blijkt uit de informatie die wij van u hebben ontvangen dat de gegevens die wij van u verwerken feitelijk onjuist of onvolledig zijn, dan zullen wij uw gegevens aanpassen.U krijgt hiervan een schriftelijke bevestiging van ons.
In geval van aanpassingen die mogelijk effect hebben op ons kredietadvies kunt u met dit bewijs het bedrijf waar u klant wilt worden, vragen uw situatie opnieuw te beoordelen. U stuurt een kopie van de brief die u van ons ontvangen heeft naar de klantenservice van het bedrijf waar u klant wilt worden en vraagt hen om opnieuw een kredietwaardigheidstoets op u uit te voeren.
In overleg met u zullen wij onze opdrachtgever(s) op de hoogte brengen van de doorgevoerde correctie(s).
- Uw gegevens worden niet aangepast
Indien niet blijkt uit de informatie die wij van u hebben ontvangen dat de gegevens die wij van u verwerken feitelijk onjuist of onvolledig zijn, dan zullen wij uw gegevens niet aanpassen.U krijgt hiervan een schriftelijke bevestiging van ons.
In dit geval kan EDR u niet verder helpen. Tenzij u aantoonbaar kunt maken dat EDR uw gegevens op basis van onrechtmatige gronden verwerkt, of dat uw rechten door de verwerking onevenredig worden geschaad en/of inbreuk wordt gemaakt op uw privacy- en gegevensbeschermingsrechten.
Als u bent afgewezen door onze opdrachtgever, maar toch klant wilt worden, moet u dit met de klantenservice van dit bedrijf proberen op te lossen.
Op een legitimatiebewijs staan meer gegevens dan strikt noodzakelijk voor de identificatie. Denk hierbij aan uw nationaliteit, uw Burgerservicenummer (BSN), documentnummer, pasfoto en de Machine Readable Zone (MRZ). U wordt dringend verzocht deze gegevens onleesbaar te maken. Door gevoelige informatie af te schermen en de kopie te voorzien van een watermerk verkleint u de kans op identiteitsfraude.
De Rijksoverheid heeft een app (KopieID) ontwikkeld waarmee u op eenvoudige wijze een foto maakt van uw identiteitsbewijs en u gevoelige informatie kunt afschermen door met uw vinger een streep te trekken over het scherm. Daarna vraagt de app voor wie de kopie bedoeld is en waarvoor een kopie nodig is. De app verwerkt deze informatie samen met de datum als watermerk in de kopie. Vervolgens kunt u de kopie direct vanuit de KopieID-app per e-mail versturen. U kunt de app downloaden in de App Store, Play Store of Windows Phone Store.
Na drie (3) maanden verwijderen/vernietigen wij de toegezonden correspondentie. Dit doen wij, zodat u bij eventuele vervolgverzoeken binnen drie (3) maanden na afhandeling dezelfde documentatie niet opnieuw hoeft aan te leveren. Op uw verzoek kan vernietiging ook direct na afhandeling van uw verzoek plaatsvinden.
Om een volledig beeld te krijgen van het betaalgedrag van consumenten en bedrijven, koppelen wij alle door ons verkregen/verzamelde data uit openbare en niet openbare bronnen en onze eigen databank aan elkaar. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van individuele en statistische informatie.
De individuele informatie wordt gevoed door persoonlijke betalingservaringen, die zowel een positief als een negatief karakter kunnen hebben. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
-
-
- Informatie over faillissementen;
- Surséances van betaling;
- Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP);
- Verhaalsinformaties die door EDR Informatie worden samengesteld;
- Incassomeldingen die worden verkregen van EDR Incasso;
- Publicaties (bijv. aanschrijvingen van deurwaarders) in kranten, tijdschriften of dagbladen;
- Aan EDR teruggekoppelde betalingservaringen.
-
De statistische informatie is afkomstig van publieke organen, zoals het Centraal Bureau voor de Statistiek, de Staatscourant, etc. Deze informatie is niet persoonsgebonden en is een aanvulling op de individuele informatie.
Op basis van de individuele en statistische informatie wordt een score berekend, waaruit de kredietwaardigheid van de betrokkene valt af te leiden. Deze score is opgebouwd uit een drietal verschillende componenten:
-
-
-
- Individuele score
-
-
Deze score heeft betrekking op de persoonlijke gegevens van de betrokkene.
Deze score weegt zwaar mee in de eindscore.
-
-
-
- Statistische regioscore
-
-
Deze score is gebaseerd op de leefomgeving van de betrokkene en de door opdrachtgever opgegeven informatie wordt vergeleken met informatie verkregen uit openbare bronnen.
Deze score weegt maar in beperkte mate mee in de eindscore.
-
-
-
- Regio betalingsscore
-
-
Deze score is gebaseerd op statistische informatie uit het onderzochte postcodegebied van de betrokkene, afkomstig uit de databank van EDR zelf en heeft voornamelijk betrekking op het aantal positieve en/of negatieve betalingservaringen.
Deze score weegt maar in beperkte mate mee in de eindscore.
-
-
-
- Overige indicatoren
-
-
Naast de weging van de drie bovenstaande scores, zijn nog twee indicatoren van invloed op de eindscore: de zogenaamde “fraudeteller” en een “betrouwbaarheidsteller”. Hierin worden tellingen bijgehouden hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar de inhoud van de opgegeven datavelden of combinaties daarvan zijn.
Deze tellers wegen mee in de uiteindelijke berekening van de eindscore.
Op deze manier krijgen wij een beeld van uw betaalgedrag/financiële situatie, op basis waarvan wij onze opdrachtgevers adviseren.
NB: EDR geeft alleen een negatief advies over een consument indien wij negatieve persoonsgebonden data tot onze beschikking hebben.
Een consument zal nóóit uitsluitend op basis van postcode, straat of bijvoorbeeld de buren een negatief advies kunnen krijgen. Indien wij de consument niet kennen, of geen negatieve persoonsgebonden informatie hebben, zal dit áltijd tot een positief advies leiden.
EDR neemt géén besluiten op basis van geautomatiseerde besluitvorming en wijst géén consumenten en/of bedrijven af. Op basis van het advies van EDR beslissen onze opdrachtgevers zelf.
Als onze opdrachtgevers op basis van ons advies zelf beslissingen geautomatiseerd nemen, dus zonder menselijke tussenkomst, dan kan het zijn dat er sprake is van ‘geautomatiseerde individuele besluitvorming’. Voor deze geautomatiseerde besluitvorming is onze opdrachtgever verantwoordelijk. EDR kan u enkel inzage geven in de onderliggende logica van het advies van EDR. Zie vorige vraag 'Hoe komt het kredietwaardigheidsadvies tot stand?'.
De FG is iemand die binnen de organisatie toezicht houdt op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
De VvKi is de branchevereniging van bedrijven die zijn gespecialiseerd in het maken van (kredietwaardigheid)profielen voor hun klanten.
Kredietinformatiebureaus verzamelen veel data en dat brengt verantwoordelijkheid met zich mee. Het zorgvuldig omgaan en waarborgen van de integriteit van data in het algemeen en persoonsgegevens in het bijzonder is cruciaal voor kredietinformatiebureaus, haar opdrachtgevers en de klanten van haar opdrachtgevers. VvKi-leden hanteren hierbij een strikte gedragscode, waarbij het opleveren van kwalitatief hoogwaardige gegevens centraal staat én getoetst wordt aan de verschillende regelgevingen met betrekking tot het verzamelen en verwerken van data.
Ook staat de NVI voor vakbekwaamheid van medewerkers bij de aangesloten incassobureaus. EDR is vereist haar medewerkers te certificeren.