Stappenplan inzage/correctieverzoek

Stappenplan Inzage en/of Correctieverzoek doen

EDR is een handelsinformatiebureau. Wij verstrekken informatie over betaalgedrag van consumenten aan bedrijven. Denk hierbij aan informatie zoals bijvoorbeeld betalingsachterstanden welke u heeft of in het verleden heeft gehad. Bedrijven gebruiken deze informatie om te bepalen of zij iemand als klant willen aannemen of misschien een borg willen vragen. Deze beslissing maken bedrijven zelf.

Wanneer u geen klant kunt worden of een borg moet betalen, kan een bedrijf u doorverwijzen naar EDR voor meer informatie. Volg in dat geval onderstaand stappenplan:

1. Doe een inzage verzoek bij EDR.

U leest hier hoe u dit doet. Wij doen ons best om u binnen vijf (5) werkdagen een brief te sturen met daarin de gegevens die bij ons geregistreerd staan.

2. U heeft de inzage brief van ons ontvangen. Er zijn drie (3) mogelijkheden:

a. De informatie in de brief klopt.
In dit geval kan EDR u niet verder helpen. Als u toch klant wil worden bij het bedrijf, moet u dit met de klantenservice van dit bedrijf proberen op te lossen.

b. Er is volgens de brief geen informatie bekend bij EDR.
Controleer de brief goed, staan uw juiste gegevens erop (naam, adres, geboortedatum)? Dan is deze brief het bewijs dat er geen informatie over u bij ons bekend is. ga naar stap 3a.

c. De informatie in de brief klopt volgens u niet.
U kunt ons vragen de gegevens aan te passen door een correctieverzoek te doen. U leest hier hoe u dat doet. U ontvangt van ons een brief waarin staat of wij uw gegevens aangepast hebben of niet. Ga vervolgens naar stap 3b.

3. Vraag het bedrijf waar u klant wil worden uw situatie opnieuw te beoordelen.

a. Maak bezwaar bij de klantenservice van het bedrijf waar u klant wil worden. Stuur hen een kopie van de brief van EDR en vraag hen de belissing te heroverwegen.

b. Als uw gegevens bij uw correctieverzoek zijn aangepast dan krijgt u hier per brief een bevestiging van. Vraag het bedrijf waar u klant wil worden nu om opnieuw een credit check op u uit te voeren.

4. Bent u niet tevreden over de behandeling van uw verzoek door EDR en/of heeft u binnen de wettelijke termijn van vier (4) weken geen reactie mogen ontvangen?

Dan kunt u uw zaak voorleggen aan de EDR Consumentenhelpdesk. Deze zal kijken waar het in de voorgaande stappen eventueel niet goed is gegaan. Komt u er met EDR niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij de Nederlandse Vereniging voor Handelsinformatiebureaus (NVH). Wanneer u er niet uitkomt met het bedrijf waar u klant wil worden, kunt u de klachtenprocedure van dit bedrijf volgen.

* Bovenstaand stappenplan is in samenwerking met de Consumentenbond en De Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus opgesteld.